PROJEKT USTAWY O OCHOTNICZYCH STRAŻACH POŻARNYCH W WYKAZIE PRAC LEGISLACYJNYCH RZĄDU

Fotografia ilustracyjna

Fotografia ilustracyjna

Zapowiedziany pod koniec kwietnia projekt ustawy o Ochotniczych Strażach Pożarnych znalazł się w wykazie prac legislacyjnych rządu. Według MSWiA, jego kluczowe założenie to stały dodatek emerytalny dla druhów i druhen, którzy przez 25 lat brali udział w akcjach ratowniczo-gaśniczych.

Zapisy znajdujące się w projekcie ustawy o OSP budzą poważne wątpliwości, a niektóre są nie do zaakceptowania, twierdzi Związek Ochotniczych Straży Pożarnych RP. Zgodnie z zapowiedziami MSWiA proponowany dodatek wyniesie 1/4 najniższego wynagrodzenia, czyli 200 zł. Wiceszef resortu Maciej Wąsik, odpowiedzialny za opracowanie projektu, zwracał uwagę, że świadczenie to będzie rosło z każdym podwyższeniem najniższego wynagrodzenia.

Rada Ministrów ma przyjąć projekt w tym kwartale.

„Projektowana ustawa przewiduje kompleksowe uregulowanie kwestii świadczeń dla ratowników OSP. Po raz pierwszy wprowadza się świadczenie dla ratowników OSP z 25 letnim stażem z tytułu czynnego członkostwa w OSP. Strażakowi – ratownikowi OSP przysługiwać będzie świadczenie ratownicze w wysokości 200 zł” – napisano w wykazie prac legislacyjnych, gdzie w piątek znalazła się informacja o projekcie.

„Ze względu na ważny interes społeczny i potrzebę uhonorowania działalności prowadzonej przez ratowników OSP na przestrzeni ostatnich dekad, za ich zaangażowanie na rzecz poprawy bezpieczeństwa społeczności lokalnych, za bezinteresowną postawę w niesieniu pomocy osobom poszkodowanym, ochronę mienia oraz środowiska naturalnego, a także za wspieranie Państwowej Straży Pożarnej w akcjach ratowniczych, przewiduje się, że świadczenia określone w projektowanej ustawie obejmą wszystkich uprawnionych ratowników OSP. Analogiczne świadczenie ratownicze projekt przewiduje dla ratowników górskich niezatrudnionych przez podmiot wykonujący statutowo działania ratownicze” – podkreślono w wykazie.

Inne rozwiązania ujęte w projekcie, a wspomniane w wykazie, to „określenie sposobu ustalania zdolności i gotowości operacyjnej jednostki ratowniczo-gaśniczej OSP na terenie gminy, przez wprowadzenie m.in. obowiązku uzgodnienia spraw z zakresu ochrony przeciwpożarowej na terenie gminy z właściwym miejscowo komendantem Państwowej Straży Pożarnej oraz radą gminy”. W przypadku, gdy w gminie nie ma jednostki ochrony przeciwpożarowej, gmina ta „zobowiązana zostanie do zawarcia umowy z gminą sąsiednią dysponującą jednostką ratowniczo-gaśniczą OSP”.

„Projektowana ustawa ponadto ureguluje kwestie odszkodowań dla ratowników OSP, którzy uczestnicząc m.in. w akcji lub działaniu ratowniczym, medycznych działaniach ratowniczych albo zabezpieczeniu obszaru chronionego jednostki ratowniczo-gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej doznali uszczerbku na zdrowiu lub ponieśli szkodę w mieniu” – zaznaczono w wykazie.

Uregulowane, jak czytamy, zostały również kwestie odszkodowawcze dla członków rodziny ratowników OSP w przypadku śmierci ratownika m.in. podczas udziału w akcji ratowniczej. W wykazie wspomniano też o rozwiązaniach dotyczących rekompensat pieniężnych za niezdolność do pracy z powodu uszczerbku na zdrowiu wskutek wypadku w związku z określonymi w przepisach działaniami, jak również o kwestii rekompensat „za poniesione straty z tytułu nieobecności w pracy ratownika OSP wykonującego zadania na rzecz ochrony ludności”.

Jak napisano, projekt przewiduje też możliwość otrzymywania przez ratownika OSP ekwiwalentu pieniężnego za uczestnictwo m.in. w działaniach ratowniczych, akcjach ratowniczych organizowanych i prowadzonych przez PSP. „Wysokość ekwiwalentu będzie ustalana przez radę gminy w drodze uchwały, przy czym ekwiwalent ten nie będzie mógł przekraczać wysokości 1/175 przeciętnego wynagrodzenia (…) za każdą godzinę udziału ratownika OSP w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym” – czytamy.

„Ponadto projektowana ustawa przewiduje zapewnienie ratownikom OSP ochrony określonej w Kodeksie karnym dla funkcjonariuszy publicznych, co jest niezbędne w kontekście ich udziału w akcjach i działaniach ratowniczych, a także wykonywania innych zadań związanych z ochroną ludności, w tym ochroną przeciwpożarową i obroną cywilną” – zapisano w wykazie.

Sam projekt – w wersji do konsultacji – został opublikowany na portalu gov.pl. Zapisano w nim m.in., że ochotnicza straż pożarna funkcjonuje jako stowarzyszenie regulowane Prawem o stowarzyszeniach oraz że ochotnicze straże pożarne, w których utworzono jednostki ratowniczo-gaśnicze OSP (JRG OSP) są jednostkami ochrony przeciwpożarowej.

Przedstawiciele MSWiA i PSP konsultują projekt m.in. z ochotniczymi strażami pożarnymi. Wiceszef MSWiA Maciej Wąsik zapewniał, że uwagi zgłaszane podczas konsultacji są uwzględniane w projekcie. „W odpowiedzi na nie z projektu ustawy został wykreślony m.in. zapis o przekształcaniu jednostek OSP w Jednostki Ratowniczo-Gaśnicze OSP (JRG OSP)” – informował resort pod koniec maja.

Według Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP niektóre zapisy projektowanej regulacji budzą wątpliwości. Związek z zadowoleniem przyjął zapowiedź dodatków, ale ocenił m.in., że rozwiązania systemowe powinny być zawarte w ustawie o ochronie przeciwpożarowej oraz ustawie o ochronie ludności, a nie w odrębnej ustawie o OSP. ZOSP negatywnie zaopiniował ponadto rozwiązania dotyczące organizacji i zakresu działania OSP.

Źródło: portalsamorzadowy.pl, fot. poglądowa, Shutterstock

Wielkość czcionki
Kontrast